جستجو
مطالب
 
 
 
 
 
سبد خرید

 
آنالی
اشتهای کودکان
اشتهای کودکان
 
اشتهای کودکان١٣٩٤/٠٩/١٤

همه ما از اهمیت رژیمی کامل و سالم برای داشتن بدنی سالم و قوی آگاهیم. این مسئله برای کودکان که در سن رشد هستند و نیاز به انرژی و مواد بیشتری دارند، مهمتر است. حدود 25 درصد والدین از غذای کم کودکانشان شکایت دارند. در نقطه مقابل نیز کودکانی را می‌بینیم که از اضافه وزن رنج می‌برند. چگونه باید بفهمیم که کودکانمان غذای کافی و سالمی مصرف می‌کنند یا خیر؟
کم اشتهایی
دلایل گوناگونی می‌تواند باعث شود که بچه‌ها کمتر از هم سن و سال‌های خود غذا بخورند. دلایل موقت را می‌توان اغلب در کم فعالیت کردن یا خستگی دانست. برخی از کودکان هم به شکل کلی تمایل و اشتهای کمتری از مقدار مورد نیاز خود دارند. چرا که هر نوزادی به سرعتی متفاوت از بقیه رشد می‌کند که این سرعت رشد روی مقدار اشتهای او اثرگذار است. کودکان به شکل طبیعی علایم گرسنگی و سیری را تشخیص می‌دهند و این مهم است که به آنها نشان دهیم که این نشانه‌ها مهم است. مهم اینست که رشد کامل زمانی اتفاق می‌افتد که بدن از یک رژیم بهداشتی و کامل استفاده کند.
اگر مقدار رشد و میزان غذای او چه از نظر کیفی و چه کمی شما را نگران می‌کند، باید تغییراتی در رژیم او بدهید تا از اثرات نامطلوب درازمدت آن جلوگیری کنید.
کودکان به شکل طبیعی افرادی کنجکاوند. این خصلت خوب را با درگیر کردن آنها در آماده کردن غذا و کشف رنگ‌ها و مواد غذاهای مختلف درگیر کنید.
بجای استفاده از آبمیوه‌های آماده و شیرین، خودتان آبمیوه را آماده کنید و در بین غذا برای عوض کردن ذائقه کودکان استفاده کنید.
سعی کنید که زمان سرو منظمی برای غذا داشته باشید. به این شکل کودکان می‌فهمند که چه زمانی مخصوص غذاست و ناگهان در وسط یک فعالیت مثل بازی، سورپرایز نمی‌شوند.
بهتر است که شما  چند غذای سالم و متنوع روی میز بگذارید. سپس این اجازه را به کودکان بدهید که خودشان به مقدار لازم از بین هر غذایی که دوست دارند، انتخاب کنند.
غذا را همیشه در کنار همدیگر و دور از تنش صرف کنید. سعی کنید در هنگام غذا تلویزیون خاموش باشد.
از غذا به عنوان جایزه و یا تنبیه استفاده نکنید.
اگر کودکی غذایی را دوست ندارد، آن غذا را با یک غذای مورد علاقه او همراه کنید.
پرخوری
ممکن است کودکی به شکل متناوب و به مقدار زیادی غذا بخورد. اگر این مسئله درباره کودکتان شما را نگران کرده است، باید چند نکته را در نظر بگیرید. این پرخوری شاید به دلیل فعالیت‌های زیاد اخیر و یاد سرعت گرفتن رشد کودکان باشد. در عین حال دلیل آن می‌تواند پرخوری احساسی هم باشد. حالتی که در تمامی سنین می‌تواند رخ دهد. علت این حالت می‌تواند استرس، ناراحتی و یا هر گونه چالش روحی باشد.
دلیل پرخوری هرچه که باشد، شما راه‌هایی برای ایجاد شرایطی سالم در مصرف غذا برای فرزندانتان دارید.
برخی از کودکان و حتی بزرگ‌ترها چون خیلی سریع غذا می‌خورند، پرخوری می‌کنند. پس به کودکانتان بیاموزید که آرام غذا بخورند و آن را کامل بجوند.
با انتخاب غذاهای سالم و بهداشتی برای خودتان، یک نمونه و الگوی خوب برای فرزندانتان باشید.
از تمرکز بیش از حد روی مقدار غذایی که فرزندانتان می‌خورند بپرهیزید. ممنوع کردن یک غذای خاص و یا حالتی شبیه سهمیه دادن مقدار غذا به فرزندان، تجربه خوبی برای آنها ایجاد نمی‌کند.
سعی کنید به عنوان یک راه پیشگیرانه، همیشه به علایم و احساس گرسنگی و سیری کودکانتان احترام بگذارید. به این ترتیب از ایجاد احساس سیری و گرسنگی کاذب در آینده جلوگیری می‌کنید.
همیشه این را به یاد داشته باشید که همگی ما «به نوعی» تحت کنترل غذاها هستیم. همانطور که یک تکه شکلات که کمد پنهان کرده‌ایم، ما را وسوسه می‌کند، کودکانمان نیز وسوسه می‌شوند. لذا بهتر است که غذاهایی در خانه داشته باشیم که بهداشتی و سالم هستند. به این ترتیب بچه‌ها هم می‌توانند از بین گزینه‌هایی سالم مانند یک سیب و یک قاچ هنداوانه انتخاب کنند.
اگر درباره مقدار و نوع رژیم کودکانتان مشکوک هستید، بهترین مرجع یک کارشناس تغذیه است. او می‌تواند شما را در انتخاب مقدار و نوع غذا با توجه به سن و رشد کودکتان راهنمایی کند.