جستجو
مطالب
 
 
 
 
 
سبد خرید

 
آنالی
تغذیه کودکان و ویتامین‌های مورد نیاز
تغذیه کودکان و ویتامین‌های مورد نیاز
 
تغذیه کودکان و ویتامین‌های مورد نیاز١٣٩٤/١٠/١٢

به دست آوردن مقادیر کافی کالری و مواد مغذی برای کودکان بسیار مهم است. این مقدار بستگی به سن، جنسیت و مقدار فعالیت کودک دارد.
هرقدر که کودکی فعال‌تر باشد، نیاز به مواد غذایی و کالری بیشتری دارد. همچنین به طور معمول پسرها بیشتر از دخترها نیاز غذایی دارند. با افزایش سن نیز نیاز غذایی و نیاز به کالری بیشتر می‌شود.
اگر کودکی بیمار شود و یا شرایط خاصی داشته باشد، نیازهای او تغییر می‌کند. در این مواقع بهتر است با پزشک کودک و یا یک متخصص تغذیه مشورت کرد.
تحقیقات نشان داده است که کودکان اغلب مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند. لذا لازم است که بدانید که در چه زمانی باید برای فرزندانتان یک رژیم غذایی به کار برید. برای مثال معمولاً بچه‌ها مقادیر لازم از کلسیم، پتاسیم، فیبر، منیزیم و ویتامین‌های D و E را جذب نمی‌کنند. برای رفع این مشکل لازم بدانید که این مواد در چه غذاهایی یافت می‌شود.
·        فیبر: دانه‌های سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات
·        کلسیم: لبنیات کم چربی و بدون چربی، اسفناج، ریواس، کلم سبز و ساردین
·        پتاسیم: حبوبات، سیب‌زمینی، زردآلو، آب آلو و لبنیات
·        منیزیم: دانه‌های سبوس‌دار، مغزها، کدو تنبل و انواع لوبیا
·        ویتامین D: اشعه آفتاب، لبنیات و آبمیوه‌های غنی شده، ماهی آزاد و ماهی تن
·        ویتامین E: مغزها، جوانه گندم و روغن‌های گیاهی
لازم به توجه است که معمولاً مقدار کافی میوه و سبزیجات در رژیم کودکان وجود ندارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
مقدار میوه و سبزی مورد نیاز:
هم برای سلامت اکنون و هم سلامت آینده کودکان مصرف مقدار کافی میوه و سبزی در رژیم غذایی لازم است. شاید بتوان گفت حداقل مصرف 5 بار میوه و سبزی در روز لازم است. برای اطمینان از مصرف این مقدار می‌توان از میوه‌ها و سبزی‌ها در هر وعده غذایی و دو بار در میان‌وعده‌ها استفاده کرد.
استفاده از میوه و سبزی به مقدار قابل توجهی از احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را می‌کاهد. این گروه از مواد بخش زیادی از مواد غذایی و فیبر مورد نیاز کودکان را تأمین می‌کند. همچنین با استفاده از این نوع میان‌وعده‌ها شما می‌توانید جلوی مصرف مواد غذایی پرکالری و کم ارزش را بگیرید.
میوه‌ها و سبزیجات به دلیل فیبر بالا اثر سیرکنندگی فراوانی دارند. لذا کودکان خیلی زود از خوردن میوه و سبزی دست می‌کشند. در مقابل نمک، شکر و طعم‌های دیگر خوراکی در غذاهای بی ارزش مانند فست فودها؛ باعث جلب اشتهای کودکان می‌شود؛ به طوری که گویی آنها سیری ناپذیر می‌شوند.
بیشترین مقدار سبزی که تعداد زیادی از کودکان مصرف می‌کنند، سیب‌زمینی و آن هم به شکل سرخ شده و غیر بهداشتی است. در واقع به شکلی که تمام فواید آن از بین رفته است. بیشترین مقدار میوه مصرفی توسط بچه‌ها هم سیب و موز است. کودکان باید طیف وسیعی از میوه‌های رنگی مصرف کنند تا انوع مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را به دست آورند.
سعی کنید انواع توت‌ها، میوه‌های گرمسیری و همچنین انواع مرکبات را به شکل متناوب استفاده کنید. بسیاری از کودکان از خوردن میوه‌ها و سبزی‌های پوره شده لذت می‌برند. شما سعی کنید انواعی از میوه‌ها و سبزی‌های گوناگون را به این پوره‌ها اضافه کنید.
برای علاقه‌مند کردن کودکان به مصرف سبزی و میوه یک پیشنهاد خلاقانه برای شما داریم. می‌توانید یک باقچه کوچک داشته باشید که در آن برخی سبزی‌ها و اگر ممکن بود میوه‌ها را بکارید. این کار به کودکان می‌آموزد که غذاها چگونه تولید می‌شوند. این مسئله آنها را در مصرف میوه و سبزی تشویق می‌کند. حتی در آپارتمان‌های کوچک هم شاید بتوان در تراس خانه باقچه کوچکی داشت. این کار به امتحانش می‌ارزد.